מודל ERP הקלאסי נועד לתת מענה אחיד לכל הצרכים הממוחשבים של הארגון כדוגמת ניהול קשרי לקוחות, ניהול מלאי , ביצוע פעולות פיננסיות , שיווק וכדומה. אף על פי שהמונח ERP נטבע כבר בשנות התשעים, שנות האלפיים הביאו עימן שינויים רבים נוספים שהגדילו את היכולות של תוכנת ERP ומתחו אותה לגבולות חדשים.
בינה עסקית – Business Intelligence
כיום מרבית מערכות ה – ERP כוללות גם מערכת בינה עסקית (BI). תפקידה של המערכת היא להתמודד עם נפחי המידע ההולכים וגדלים בצורה טובה יותר. מערכות ה – BI של היום יודעות כיצד לכרות את המידע החשוב ביותר ולנתח אותו בצורה חכמה על מנת להציג דוחות אפקטיביים יותר ובכך להקל על תהליך קבלת ההחלטות בארגון. לעיתים הן יכולות לחזות שינויים עתידיים על סמך ניתוח נתונים היסטוריים והצגת מגמות.
מעבר למודל תוכנה כשרות (SaaS)אם בעבר מרבית מערכות ה – ERP ישבו בתוך השרתים של הארגון או אפילו במחשבים שונים שחוברו באמצעות מודמים פשוטים, היום נהוג להעביר חלק מהתשתיות למודל תוכנה כשרות. המשמעות היא שהתוכנה עצמה נטענת ממחשב מרוחק (נקרא גם מחשב ענן) אשר מבצע את העיבודים השונים. הארגון או החברה משלמים רק עבור זמן שימוש או רישיונות שנתיים. מדובר בחיסכון גדול למדי בעלויות ובמיוחד בצורך לגבות ולשמור את הנתונים באופן מקומי.
שימוש במודלים דמויי web
כהמשך למעבר של תוכנות ה – ERP למודל תוכנה כשרות ולרשת האינטרנט , כך גם יותר ויותר מודלים פנימיים של ERP הפכו להיות יותר ויותר דומים לאתרי אינטרנט. לדוגמה, מודל הויקי שנמצא בבסיסה של ויקיפדיה, משמש כמודל לרכיבי ERP העוסקים בשיתוף מידע גלוי וסמוי (המידע העובר בין העובדים ואינו מתועד בדרך כלל). באופן דומה, מודלים דמויי צ'ט וסקייפ החליפו לאט לאט את מערכת שליחת ההודעות המיושנת.
לסיכום, אין ספק כי העשור הקרוב ימשיך ויציב אתגרים נוספים בפני החברות המתמחות במתן פתרונות ERP, במיוחד בכל הקשור לרשתות חברתיות. הגבול ההולך ומטשטש בין המידע הארגוני למידע האישי ובעיות הפרטיות הנובעות מכך, יאלץ את החברות הללו למצוא פתרונות יצירתיים שיאפשרו לשמור על חיסיון המידע מבלי לפגוע בתחושת החופש אותה מעניקה הרשת.
לרוב, מערכות ERP נבנות עבור עסקים וחברות המעוניינים לנהל את הפעילות העסקית באמצעות תוכנה, לשתף מידע ולמחשב את פנקסי החשבונות, תהליך הרכש וניהול הפרויקטים. המערכות נבנות עבור עסקים בינוניים (SMB) תוך מתן מענה למגוון דרישות מחשוב הקיימות בעסקים אלו אשר אינם נתמכים בתוכנות סטנדרטיות ומוצרי תוכנה הקיימים היום בשוק. המערכות נותנות מענה של מחשוב לארגונים גדולים בתצורה ותמחור של SMB ומהווה כר התפתחות נוח וזול שיאפשר לעסק לצמוח ולהתפתח עם תשתיות תוכנה מתאימות. המערכת כוללת מרכיבים שונים לסיוע בניהול השוטף של הארגון כגון:• מודול לניהול פרויקטים
• מודול הנהלת חשבונות, הזמנות לקוחות והצעות מחיר
• ארכיון מסמכים ממוחשב
• מודול לניהול רכש
• אלפון ספקים לקוחות ואנשי קשר
• מאגר מוצרים
• מודול משימות ואישורי חשבונות לספקים
• אופציה: מודול ניהול תהליכים ומשימות בין מחלקות בפרויקטים
• מודול CRM לניהול הזדמנויות מכירה וקשרי לקוחות
מערכת Apoint ERP מבוססת על טכנולוגיית בסיס נתונים – 2005 SQL Server והממשק פותח באמצעות Microsoft Access. שילוב הטכנולוגיות מאפשר לנו פיתוח מהיר ויעיל, התקנה זריזה ואפקטיבית על כל תחנת עבודה ואפשרויות תמחור וגידול בהתאם ליכולות הלקוח בשלבי ההטמעה והשימוש השונים. לקבלת גרסת ניסיון והדגמה ללא התחייבות צור קשר עימנו או השאר פרטים ונציג יחזור אליך.
המאמר נכתב על ידי דניאל כהן, בעלים ומנכ"ל חברת איי פוינט מערכות, המתמחה בפיתוח ותחזוקת מערכות מידע מבוססות Access & SQL Server. לפרטים נוספים ופגישת יעוץ: 077-2060010 yael@apoint.co.il www.apoint.co.il